تعهد به حفاظت از آثار تاریخی مهم‌ترین ویژگی وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی است/ حفظ نسخه‌های خطی در کشور اقدام مهم «صالحی امیری» در دوران ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی بود

معاون اسبق سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: گرداوری و خرید نسخه های خطی و جلوگیری از خروجشان از کشور، سیاست یکسان برای حفظ و نگهداری میراث مکتوب و پیگیری ثبت حافظه جهانی در یونسکو، از جمله اقدامات صالحی امیری در دوره ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی بود.

«غلامرضا امیرخانی» معاون اسبق سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث آریا، گفت: در دوره‌ای که آقای صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی بود، بحث ثبت حافظه جهانی که زیر نظر یونسکو بود خیلی جدی تر پیگیری شد.

او ادامه داد: در همان زمان جلسات به طور مرتب برگزار می‌شد و تعامل خوبی با یونسکو داشتیم و پرونده‌های مهمی برای این آثار تشکیل شد.

امیرخانی همچنین افزود: نکته بعدی که حائز اهمیت است، گرداوری و خریداری نسخه‌های خطی بود که قابل توجه بود. در دوره ریاست او مقدمات کاری درباره خرید نسخه‌های خطی انجام شده و این تعداد به بیست برابر رسید و آثار بسیار نفیسی با این روش در ایران خریداری شد و از خروجشان از کشور جلوگیری شد.

عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، بیان کرد: در دوره آقای صالحی امیری سیاست یکسان برای حفظ و نگهداری میراث مکتوب شکل گرفت که تحت عنوان مکتب مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور در آن دوره فعال شد و در آن تصمیمات خوبی برای حفظ میراث مکتوب به خصوص در بخش نسخه‌های خطی گرفته شد.

او در ادامه با بیان اینکه صالحی امیری به حفظ میراث فرهنگی کشور، علاقه داشت، افزود: در همان دوره سه سال حضور آقای صالحی امیری در کتابخانه ملی، به بحث فهرست نگاری نسخ خطی اهمیت ویژه‌ای داده شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403053001754
دبیر مدیر سیستم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha